Často se mě klienti ptají jakým způsobem je lepší cestovat na Kubě. Odpovědí si nakonec po chvíli sami. Já jsem poprvé v roce 2007 cestoval s kamarádem autobusem a dojeli jsme během třech týdnů až do Baracoa. V té době jsme hovořili pouze anglicky a tam jsme se museli spolehnout na autobusy Viazul, několik taxikářů co umělo do 5 lekce a na stopování náklaďáků, ke kterému stačí jenom trpělivost a napražená ruka. Od mé první objevitelské návštěvy se hodně změnilo k lepšímu, myšleno optikou socialismu v Karibiku. Vedle dobrého jídla, dostupnosti internetu a existencí mobilu Kuba udělala velký skok kupředu právě v dopravě. Návěsy tažené tahačem tzv. camelos nahradily v Havaně kloubové autobusy čínské výroby, státní dopravě úspěšně sekunduje přeprava soukromými taxíky a náklaďáky a v několika autopůjčovnách si lze osedlat skútr, vyzkoušet čínský Emgrand nebo dokonce VW Transporter či sportovní AUDI A6. Vše záleží pouze na vašich přáních a finančních zdrojích.
Během mého půlročního pobytu v druhé polovině roku 2013 jsem vyzkoušel všechny varianty. Na prodloužený víkend v Matanzas jsme vyrazili s přítelkyní elektrickým vlakem Hershey. Zpátky jsme si stopli společně s trpělivými Kubánci po 6 hodinách dodávku Cubataxi. Do Santa Clara jsme se s mým bulharským spolužákem vydali autobusem Viazul a zpátky taxi colectivo s dalšíma dvěma místními. Do Santiaga se už zásadně třepu v kamionu za 10 CUC namísto předraženého Viazul za 50 CUC. Do mezinárodního potápěčského centra v María la Gorda se v podstatě dá dostat pouze autem nebo v organizovaném zájezdu. Jaká je tedy odpověď na otázku jaký dopravní prostředek je ten nej?
Odpověď najdeme jakmile si zodpovíme několik zásadních otázek:
1. Chci o dovolené řídit natož v mě neznáme zemi? Na dovolenou si přece jedeme odpočinout a zažít nové zážitky.
2. Umí někdo z nás španělsky? Schopnost domluvit se dává šanci vyhádat si dobré ceny za taxíky.
3. Chceme brát stopařky/stopaře? Za účelem přivýdělku to určitě nedělejte :-)
4. Chci být nezávislý a občas si nečekaně přispat? Autobus ani šéf nepočká.
5. Chci poznat pravou tvář Kuby?
6. Chci to nejekonomičtější řešení? Na Kubě platí zlaté pravidlo čas=peníze. Mám-li hodně času můžu cestovat levně.
7. Budu s sebou mít nějaké speciální náčiní nebo loďák místo batohu?
8. Chceme cestovat po prověřených turistických trasách? Tam kde je turismus jsou hezká místa, tam kde není budete atrakcí vy. A o to některým obzvlášť jde, ne?
9. Chceme vystřízlivět až po příletu? Vím o čem mluvím. Flaška rumu Havana Club za 5 $ je neodolatelná společnice.
10. Chci frajeřit a honit holky v kabrioletu nebo v BMW 523? Proč ne, ale tady stačí Moskvič!
Stále neznáte odpověď? Tak snad několik příkladů pomůže.
Odpovědi 1-10: ano, ano, ano, ne, ano, ne, ano (kitesurf), ano, ano mimo řidiče, ano
Byli jsme čtyři mladí kluci, kteří chtěli během 12 dnů stihnout poznat co nejvíce z krás přírodních i lidských. Volba padla na auto. Jelikož i to čínské Geely CK z kategorie Economico je větší frajeřina než ruská Lada tak byla volba jasná. Jedině na co nadával kamarád bylo, že to prkno na kitování se do kufru nevejde a tak jsme ho museli vozit vevnitř. Tím jsme si o něco zmenšili prostor pro stopařky, ale i tak se několikrát zadařilo. Museli jsme aspoň brát jen ty do 45 kilo. Než jsme se rozhodli pro auto spočítal jsem odhadem kolik by nás stejná trasa přišla všechny čtyři busem. Cena zkombinovaná z Viazul a taxíků byla asi poloviční. Stihli bychom toho, ale jen třetinu a ta nezávislost a možnost vrátit se na hotel pro zapomenutý pas byla k nezaplacení. Silným argumentem pro byla i moje znalost poměrů, jazyka a vybraných míst které jsme navštívili.
Odpovědi: ne, ne, ne, ano, ano, ano, ne, ano, ne, ne
Mladá dvojička měla v plánu během dvou týdnu realizovat klasický okruh Havana, Pinar del Rio, Cienfuegos, Trinidad, Cayo Coco a Varadero. V Havaně se zdrželi dva dny, jeden den se pohybovali po městě dvoupatrovým červeným autobusem za 10 CUC a druhý den kombinace pěšky a bici-taxi. I přes pozdní vypravení se z casa particular dorazili včas na autobusové nádraží Viazul u zoologické zahrady v Havaně. Na jih do Viñales dorazili dle jízdního řádu, kde na ně na zastávce již čekala paní se zamluvené casa particular. Na ostrov Cayo Levisa jezdí každý den ráno za dobrou cenu doprava organizovaná lokální cestovní kanceláří. Na ostrově se seznámili s další dvojičkou co druhý den odjížděla půjčeným autem do Cienfuegos. To se jim náramně hodilo. Na místo sice dorazili kolem 3 v noci, ale ubytování i tak našli. Ze Cienfuegos přesun proběhl v sedačkách Viazul. Dostal se na Cayo Coco se jim i bez znalosti španělštiny podařilo. První část cesty do Ciego de Ávila absolovali opět busem a zbylou část cesty taxíkem. Noc strávili ve městě Morón, kde se seznámili v casa particular s cizinci, se kterými se podělili o náklady na další taxi na Cayo Coco. Poslední dlouhou cestu z Morón do Varadero překonali autobusem. Ve Varadero se dá pohybovat hop-on hop-off busem nebo zkrátka jen lenošit na pláži. Jak je vidět na tomto případu, zde se cestování na vlastní pěst bez auta vyplatilo jak finančně tak i z hlediska dobrodružství. Asi nejdůležitějším argumentem proti autu byl požadavek na odpočinek a minimum zodpovědnosti.
Závěrem bych chtěl dodat, že obecně platí pokud cestují 4 osoby a více pak se vyplatí auto jinak spíš autobus+taxi. Dokonce se dá pronajmout dodávka VW nebo Hyundai pro 7 osob. Ještě jeden postřeh z řízení auta na Kubě. Jelikož se řidič musí soustředit na silnici před sebou a na ostatní řidiče ve městech s hustějším provozem pak není divu, že bývá večer podrážděný a psychicky unavený. Naštěstí stačí vyrazit do ulic, na náměstí a chuť do života se rychle vrátí s prvním Cuba Libre a otázkou "Where are you from?".
Odpověď najdeme jakmile si zodpovíme několik zásadních otázek:
1. Chci o dovolené řídit natož v mě neznáme zemi? Na dovolenou si přece jedeme odpočinout a zažít nové zážitky.
2. Umí někdo z nás španělsky? Schopnost domluvit se dává šanci vyhádat si dobré ceny za taxíky.
3. Chceme brát stopařky/stopaře? Za účelem přivýdělku to určitě nedělejte :-)
4. Chci být nezávislý a občas si nečekaně přispat? Autobus ani šéf nepočká.
5. Chci poznat pravou tvář Kuby?
6. Chci to nejekonomičtější řešení? Na Kubě platí zlaté pravidlo čas=peníze. Mám-li hodně času můžu cestovat levně.
7. Budu s sebou mít nějaké speciální náčiní nebo loďák místo batohu?
8. Chceme cestovat po prověřených turistických trasách? Tam kde je turismus jsou hezká místa, tam kde není budete atrakcí vy. A o to některým obzvlášť jde, ne?
9. Chceme vystřízlivět až po příletu? Vím o čem mluvím. Flaška rumu Havana Club za 5 $ je neodolatelná společnice.
10. Chci frajeřit a honit holky v kabrioletu nebo v BMW 523? Proč ne, ale tady stačí Moskvič!
Stále neznáte odpověď? Tak snad několik příkladů pomůže.
Odpovědi 1-10: ano, ano, ano, ne, ano, ne, ano (kitesurf), ano, ano mimo řidiče, ano
Byli jsme čtyři mladí kluci, kteří chtěli během 12 dnů stihnout poznat co nejvíce z krás přírodních i lidských. Volba padla na auto. Jelikož i to čínské Geely CK z kategorie Economico je větší frajeřina než ruská Lada tak byla volba jasná. Jedině na co nadával kamarád bylo, že to prkno na kitování se do kufru nevejde a tak jsme ho museli vozit vevnitř. Tím jsme si o něco zmenšili prostor pro stopařky, ale i tak se několikrát zadařilo. Museli jsme aspoň brát jen ty do 45 kilo. Než jsme se rozhodli pro auto spočítal jsem odhadem kolik by nás stejná trasa přišla všechny čtyři busem. Cena zkombinovaná z Viazul a taxíků byla asi poloviční. Stihli bychom toho, ale jen třetinu a ta nezávislost a možnost vrátit se na hotel pro zapomenutý pas byla k nezaplacení. Silným argumentem pro byla i moje znalost poměrů, jazyka a vybraných míst které jsme navštívili.
Odpovědi: ne, ne, ne, ano, ano, ano, ne, ano, ne, ne
Mladá dvojička měla v plánu během dvou týdnu realizovat klasický okruh Havana, Pinar del Rio, Cienfuegos, Trinidad, Cayo Coco a Varadero. V Havaně se zdrželi dva dny, jeden den se pohybovali po městě dvoupatrovým červeným autobusem za 10 CUC a druhý den kombinace pěšky a bici-taxi. I přes pozdní vypravení se z casa particular dorazili včas na autobusové nádraží Viazul u zoologické zahrady v Havaně. Na jih do Viñales dorazili dle jízdního řádu, kde na ně na zastávce již čekala paní se zamluvené casa particular. Na ostrov Cayo Levisa jezdí každý den ráno za dobrou cenu doprava organizovaná lokální cestovní kanceláří. Na ostrově se seznámili s další dvojičkou co druhý den odjížděla půjčeným autem do Cienfuegos. To se jim náramně hodilo. Na místo sice dorazili kolem 3 v noci, ale ubytování i tak našli. Ze Cienfuegos přesun proběhl v sedačkách Viazul. Dostal se na Cayo Coco se jim i bez znalosti španělštiny podařilo. První část cesty do Ciego de Ávila absolovali opět busem a zbylou část cesty taxíkem. Noc strávili ve městě Morón, kde se seznámili v casa particular s cizinci, se kterými se podělili o náklady na další taxi na Cayo Coco. Poslední dlouhou cestu z Morón do Varadero překonali autobusem. Ve Varadero se dá pohybovat hop-on hop-off busem nebo zkrátka jen lenošit na pláži. Jak je vidět na tomto případu, zde se cestování na vlastní pěst bez auta vyplatilo jak finančně tak i z hlediska dobrodružství. Asi nejdůležitějším argumentem proti autu byl požadavek na odpočinek a minimum zodpovědnosti.
Závěrem bych chtěl dodat, že obecně platí pokud cestují 4 osoby a více pak se vyplatí auto jinak spíš autobus+taxi. Dokonce se dá pronajmout dodávka VW nebo Hyundai pro 7 osob. Ještě jeden postřeh z řízení auta na Kubě. Jelikož se řidič musí soustředit na silnici před sebou a na ostatní řidiče ve městech s hustějším provozem pak není divu, že bývá večer podrážděný a psychicky unavený. Naštěstí stačí vyrazit do ulic, na náměstí a chuť do života se rychle vrátí s prvním Cuba Libre a otázkou "Where are you from?".